mediacja
To, co mediację odróżnia od procesu to ogromna rola samych Uczestników. Oni wypracowują rozwiązanie akceptowalne dla siebie i, ewentualnie, przedstawiają je w sądzie. Mają zatem realny wpływ na kształt stosunków między sobą.
zasady mediacji
Mediacja odbywa się jedynie jeśli Strony wyrażają na nią zgodę i trwa tak długo, póki jest to zgodne z ich wolą.
Mediator nie zabiera głosu w sporze. nie doradza, ani nie ocenia propozycji Stron. Wypowiada się JEDYNIE w interesie dzieci, dbając o ich dobro.
Wszystkie osoby biorące udział w mediacji zobo-wiązane są do zachowania w tajemnicy wszystkiego, co się w jej trakcie wyda-rzyło. Zawarte porozu-mienie zawiera tylko ostateczne rozwiązania.
Mediator nie ujawnia swojego zdania na temat sporu. Nie przyznaje racji, nie ocenia. Wręcz, za wyjątkiem przewidzianych okoliczności, nie posiada własnego stanowiska na temat konfliktu.
Podobnie, jak dobrowolność, akceptowalność to warunek konieczny mediacji. Polega ona na zaakceptowaniu przez Strony zasad tego postępo-wania oraz osoby mediatora.
mediacja prywatna (umowna)
inicjatorem są Strony, które kontaktują się z mediatorem
w pierwszej kolejności odbywają się premediacje -
wstępne spotkania indywidualne - jedno z każdym
z uczestników.
kolejnym etapem jest spotkanie wspólne
mediacja sądowa
premediacja
mediacje rodzinne
W rodzinie tworzymy najważniejsze, najbliższe relacje. Przyjazna atmosfera w domu jest dla mnie fundamentem zdrowia, dobrostanu, bezpieczeństwa, które umożliwiają rozwijanie własnych kompetencji każdego jej członka. Tam, gdzie w rodzinie brak porozumienia, trudno o radość, swobodę
i wzrost. Niestety, właśnie z bliskimi często najtrudniej nam
się porozumieć. Oferuję profesjonalne mediacje rodzinne
dające sposobność do rozmowy, wyrażenia swoich myśli i poszukania wspólnej, przyjaznej przestrzeni umożliwiającej kreowanie rozwiązań akceptowalnych dla wszystkich.
mediacje szkolne
Dzieci i pracownicy spędzają w szkole kilka godzin dziennie. Rodzice, choć na co dzień gdzie indziej, są zaangażowani wcale nie mniej. Wszyscy tworzą środowisko różnych osobowości, wartości, priorytetów, celów, marzeń. Istnieje tu też zależność uczniów od nauczycieli. W razie sporu, łatwo o szybką eskalację. Mediowanie spraw szkolnych i okołoszkolnych to dla mnie droga budowania bezpiecznej i spokojnej przestrzeni do wzrastania, dojrzewania i formowania poczucia wartości - dla uczniów oraz pełnej dobrego wpływu, satysfakcjonującej pracy - dla nauczycieli i pracowników szkół.
mediacje empatyczne
Mediacje można prowadzić na wiele sposobów, które różnicują rolę mediatora w spotkaniu. Ja mediuję, zgodnie z intencją Porozumienia bez Przemocy, w oparciu o uczucia i potrzeby uczestników (tzw. mediacja NVC, mediacja empatyczna).
Podstawowa różnica między mediacją empatyczną, a innymi jej rodzajami polega kolejności działań. Zanim bowiem Strony przejdą do szukania rozwiązań, wspólnie budujemy przestrzeń spotkania. W następnym kroku, przez uczucia, dochodzimy do potrzeb, a te - zgodnie z rozumieniem ich w NVC - są wspólne wszystkim ludziom. Na ich poziomie łatwiej się nawzajem zrozumieć. Dopiero więc w kroku trzecim, po prawdziwym spotkaniu, możliwe jest spojrzenie na rozwiązania i szukanie takiego, które w największym stopniu zrealizuje potrzeby wszystkich.
Kiedy pojawia się konflikt, szukamy empatycznego połączenia przed rozwiązaniami. Połączenie to kontakt psychologiczny — dwie osoby jednocześnie doświadczają tego, co w sobie żywe. Ufamy, że w przestrzeni połączenia serca mamy dostęp do rezerwuaru kreatywności, w którym możemy znaleźć opcje odpowiadające potrzebom każdego. W kontekście więzi nieporozumienia można rozwiązać bez użycia przemocy. (źródło: https://www.cnvc.org/pl/o/cel-nvc)
Kontakt
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.