czytaj więcej

Mediacja to jeden z trzech sposobów, obok koncyliacji i arbitrażu, polubownego rozwiązywania sporów. Daje Stronom dużo większą swobodę działania niż w razie postępowania przed sądem oraz pełen wpływ na przebieg i ostateczny efekt rozmów.

czytaj więcej

Dobrowolne i poufne spotkanie spierających się osób, prowadzone przez bezstronną i neutralną osobę trzecią, czyli profesjonalnego mediatora

czytaj więcej

Może być prywatna - zainicjowana przez same Strony lub sądowa - na podstawie decyzji sądu orzekającego w danej sprawie.

czytaj więcej

W przystanku-empatia możesz liczyć na mediacje rodzinne (relacyjne) i szkolne. Wszystkie mediacje prowadzone są w oparciu o uczucia i potrzeby 

czytaj więcej

mediacja

  • Postępowanie nieformalne, w odróżnieniu do postępowania przed sądem. 
  • Strony szukają porozumienia przy pomocy profesjonalnej, bezstronnej i neutralnej osoby trzeciej.
  • Mediator pełni rolę pomocniczą, czuwa nad przebiegiem rozmowy. Jako osoba niezwiązana ze sprawą, stara się pokazać jak najszerszą perspektywę, utrzymuje koncentrację na temacie i wspiera.
  • W mediacji empatycznej przede wszystkim stara się zbudować przestrzeń spotkania

 

To, co mediację odróżnia od procesu to ogromna rola samych Uczestników. Oni wypracowują rozwiązanie akceptowalne dla siebie i, ewentualnie, przedstawiają je w sądzie. Mają zatem realny wpływ na kształt stosunków między sobą. 

zasady mediacji

Dobrowolność

Mediacja odbywa się jedynie jeśli Strony wyrażają na nią zgodę i trwa tak długo, póki jest to zgodne z ich wolą. 

Bezstronność

Mediator nie zabiera głosu w sporze. nie doradza, ani nie ocenia propozycji Stron. Wypowiada się JEDYNIE w interesie dzieci, dbając o ich dobro. 

Poufność

Wszystkie osoby biorące udział w mediacji zobo-wiązane są do zachowania w tajemnicy wszystkiego, co się w jej trakcie wyda-rzyło. Zawarte porozu-mienie zawiera tylko ostateczne rozwiązania.

Neutralność

Mediator nie ujawnia swojego zdania na temat sporu. Nie przyznaje racji, nie ocenia. Wręcz, za wyjątkiem przewidzianych okoliczności, nie posiada własnego stanowiska na temat konfliktu.

Akceptowalność

Podobnie, jak dobrowolność, akceptowalność to warunek  konieczny mediacji. Polega ona na zaakceptowaniu przez Strony zasad tego postępo-wania oraz osoby mediatora.

mediacja prywatna (umowna)

  • inicjatorem są Strony, które kontaktują się z mediatorem

  • w pierwszej kolejności odbywają się premediacje -
    wstępne spotkania indywidualne - jedno z każdym
    z uczestników. 

  • kolejnym etapem jest spotkanie wspólne

mediacja sądowa

  • o skierowaniu sporu do mediacji decyduje sąd
  • przesyła mediatorowi dane sprawy, a ten
  • kontaktuje się ze stronami w celu ustalenia terminu spotkania

premediacja

  • ma na celu zapoznanie uczestników z zasadami mediacji i sposobem jej prowadzenia.
  • poznają mediatora, mogą opowiedzieć o spornej sytuacji z własnej perspektywy, zadać pytania, doświadczyć empatii i wysłuchania.
  • mediator zapoznaje się ze sprawą, dzięki czemu może podjąć decyzję, czy kwalifikuje się ona do mediacji.

mediacje rodzinne

W rodzinie tworzymy najważniejsze, najbliższe relacje. Przyjazna atmosfera w domu jest dla mnie fundamentem zdrowia, dobrostanu, bezpieczeństwa, które umożliwiają rozwijanie własnych kompetencji każdego jej członka. Tam, gdzie w rodzinie brak porozumienia, trudno o radość, swobodę
i wzrost. Niestety, właśnie z bliskimi często najtrudniej nam
się porozumieć. 
Oferuję profesjonalne mediacje rodzinne 
dające sposobność do rozmowy, wyrażenia swoich myśli i poszukania wspólnej, przyjaznej przestrzeni umożliwiającej kreowanie rozwiązań akceptowalnych dla wszystkich.

mediacje szkolne

Dzieci i pracownicy spędzają w szkole kilka godzin dziennie. Rodzice, choć na co dzień gdzie indziej, są zaangażowani wcale nie mniej. Wszyscy tworzą środowisko różnych osobowości, wartości, priorytetów, celów, marzeń. Istnieje tu też zależność uczniów od nauczycieli. W razie sporu, łatwo o szybką eskalację. Mediowanie spraw szkolnych i okołoszkolnych to dla mnie droga budowania bezpiecznej i spokojnej przestrzeni do wzrastania, dojrzewania i formowania poczucia wartości - dla uczniów oraz pełnej dobrego wpływu, satysfakcjonującej pracy - dla nauczycieli i pracowników szkół.

mediacje empatyczne

Mediacje można prowadzić na wiele sposobów, które różnicują rolę mediatora w spotkaniu. Ja mediuję, zgodnie z intencją Porozumienia bez Przemocy, w oparciu o uczucia i potrzeby uczestników (tzw. mediacja NVC, mediacja empatyczna).

Podstawowa różnica między mediacją empatyczną, a innymi jej rodzajami polega kolejności działań. Zanim bowiem Strony przejdą do szukania rozwiązań, wspólnie budujemy przestrzeń spotkania. W następnym kroku, przez uczucia, dochodzimy do potrzeb, a te - zgodnie z rozumieniem ich w NVC - są wspólne wszystkim ludziom. Na ich poziomie łatwiej się nawzajem zrozumieć. Dopiero więc w kroku trzecim, po prawdziwym spotkaniu, możliwe jest spojrzenie na rozwiązania i szukanie takiego, które w największym stopniu zrealizuje potrzeby wszystkich. 

Kiedy pojawia się konflikt, szukamy empatycznego połączenia przed rozwiązaniami. Połączenie to kontakt psychologiczny — dwie osoby jednocześnie doświadczają tego, co w sobie żywe. Ufamy, że w przestrzeni połączenia serca mamy dostęp do rezerwuaru kreatywności, w którym możemy znaleźć opcje odpowiadające potrzebom każdego. W kontekście więzi nieporozumienia można rozwiązać bez użycia przemocy. (źródło: https://www.cnvc.org/pl/o/cel-nvc)

Kontakt

jagna@przystanek-empatia.pl

606 28 58 37

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.