czytaj więcej

Podstawą wsparcia w przystanku jest - empatia

Tylko, co to jest? Definicji jest wiele. Ja podążam za tą, formułowaną przez twórcę NonViolent Communiation (Porozumienia bez Przemocy) Marshalla B. Rosenberga. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • słuchanie drugiej osoby "całym sobą".

  • uważne wsłuchiwanie się w treść wypowiedzi, bez własnych filtrów.

  • stan gdy "umysł i wszystkie zmysły są puste"
    (M. B. Rosenberg Porozumienie bez przemocy. O języku serca).

Zgodnie z intencją Porozumienia bez Przemocy, empatia to umiejętność rozumienia doświadczeń (przeżyć) drugiej osoby.

Jak mówił Rosenberg to "proste i niełatwe". Wydaje się bowiem, że każdy umie słuchać. 
Codziennie przecież prowadzimy różne rozmowy, komunikujemy się.

 

 

 

 

Są to jednak częściej jednostronne komunikaty
niż pogłębiona rozmowa. Takie wymiany zdań,
rzadko dają satysfakcję bycia wysłuchanym i zrozumianym.

Jeśli zdecydujemy się już na rozmowę, wcale nie musi być łatwiej. Nie słuchamy bowiem z intencją zrozumienia, a czekamy na swoją kolej wypowiedzi. Nawet nastwiając się na słuchanie, ulegamy pokusie zabrania głosu: doradzamy, pocieszamy, oceniamy. Mogą też budzić się w nas różne uczucia (np. gdy słyszymy przykre słowa). W ten sposób zapełniamy swój umysł, a słowa rozmówcy już nie znajdą w nim dla siebie miejsca. 

Co daje empatia?

W mikroskali, w konkretnej rozmowie, umożliwia prawdziwe usłyszenie drugiego człowieka.
To z kolei prowadzi do nawiązania prawdziwego, autentycznego kontaktu. W takim kontakcie natomiast, łatwiej się zrozumieć i szukać pola porozumienia. 

 

 

 

 

 

 

 

W skali makro, postawa empatyczna pozwala słyszeć ponad słowami to, co ludzie mówią o swoich spełnionych lub niespełnionych potrzebach, bez względu na słowa, jakich używają. Takie postrzeganie innych, niesie rozumienie ich na poziomie wspólnych nam wszystkim potrzeb. To ułatwia zobaczenie się nawzajem, wyjaśnienie nieporozumień bez nagromadzenia żali czy pretensji.

Innymi słowy, empatia pomaga nam żyć w pokoju.

zobacz jak doświadczyć empatii?

sesja empatyczna

Najprościej mówiąc sesja, to czas i uważność dla Ciebie.

Sesja to bezpieczna przestrzeń, w której możesz otworzyć się na swoje przeżycia, emocje i potrzeby. Okazja, wypowiedzieć wszystko co nurtuje,  zaprząta Twoje myśli, nad czym się zastanawiasz. Podczas empatycznej rozmowy jestem przy Tobie i dla Ciebie. Nie udzielam rad, nie krytykuję,
nie stawiam diagnoz. Słucham, odzwierciedlam, pomagam w nazwaniu uczuć i potrzeb. Wiedząc zaś czego potrzebujesz, masz wpływ na to co zrobisz.

Jeśli chciałabyś, chciałbyś doświadczyć głęokiego wysłuchania i zozumienia, zapraszam.

Kontakt

jagna@przystanek-empatia.pl

606 28 58 37

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.